Kaikki Suomeen saapuvat kansainväliset turistit eivät janoa erikoisia uusia kokemuksia, vaan osa heistä haluaa olla matkoillakin kuin kotonaan.
Tämä ei tarkoita vain samanlaista ruokaa ravintolassa tai tyynyä hotellissa, vaan myös kotoa tuttua vapaa-ajan toimintaa.
Tuoreen Vaasan yliopiston väitöstutkimuksen mukaan matkailualan toimijoiden olisi otettava tämä lomailijaryhmä paremmin huomioon suunnitellessaan vapaa-ajan palveluja ja aktiviteetteja ulkomaisille matkailijoille.
Vaasan yliopistossa väittelevä Erose Sthapit tarkastelee markkinoinnin alan väitöskirjassaan, miten perhelomailijoiden jokapäiväinen elämä ja kodin vapaa-ajan tavat ja harrastukset heijastuvat matkailuun ja vastaavasti miten matkailu heijastuu kotiin.
-Tulosten mukaan perhelomailijat tapaavat valita hyvin samanlaisia vapaa-ajan aktiviteetteja matkakohteessa kuin kotonakin. Jos he pitävät museoissa käymisestä, hiihtämisestä, vaeltamisesta, ostoksilla käymisestä tai uimisesta, niin sitä he haluavat tehdä myös lomallaan.
Tulokset merkitsevät, että kodin merkitys on laajempi kuin vain tietty paikka. Lomakohteessa tunnetta kodista voi synnyttää myös tutuilla vapaa-ajan tavoilla ja harrastuksilla, sanoo Sthapit.
Tutkimuskohteena Rovaniemellä matkailleet
Sthapit on haastatellut väitöstutkimukseensa Rovaniemellä lomailevia ulkomaisia matkailijoita. Väitöskirjan aihe on ajankohtainen, sillä Suomeen ja etenkin Lappiin suuntaavien kansainvälisten turistien määrä on kasvanut. Matkailusta koituu merkittäviä taloudellisia hyötyjä.
-Mikäli matkailija on hyvin aktiivinen kotona jossain harrastuksessa tai vapaa-ajan toiminnossa, on todennäköistä, että hän harrastaa samaa myös lomakohteessa. Tuttuun harrastukseen ei tarvita juurikaan ylimääräistä suunnittelua. Se myös tarjoaa mukavuutta, vakautta ja rentoutumista uudessa ympäristössä. On tärkeää ymmärtää, että kaikki matkailijat eivät ole tyypillisiä uutta etsiviä turisteja, vaan osa hakee lomaltakin tuttuutta.
Sthapitin mukaan matkanjärjestäjien ja palveluiden tarjoajien tulisikin olla enemmän tietoisia kansainvälisten perhematkailijoiden arkipäivän vapaa-ajan tavoista ja aktiviteeteista ja olla valmiita tarjoamaan heille samanlaisia.
-Erilaisten vapaa-ajan aktiviteettien tarjoaminen erilaisille vierailijaryhmille on tärkeää, kun halutaan luoda hyviä matkakokemuksia ja houkutella matkailijat tulemaan matkakohteeseen uudelleen.
Matkamuistot pidentävät lomakokemusta
Sthapitin tutkimuksen mukaan yksilölliset, käytettävät ja käytännölliset matkamuistot jatkoivat kansainvälisten turistien Rovaniemi-lomakokemusta. Matkamuistot myös herättivät ajatuksia uudesta matkasta Rovaniemelle.
-Lomamatka on luonteeltaan väliaikainen ja se päättyy aina jossain vaiheessa. Kuitenkin osa turisteista jatkaa lomamatkaansa esimerkiksi matkamuistojen avulla ottamalla ne osaksi jokapäiväistä elämäänsä. Tuliaiset muistuttavat heitä matkasta ja ylläpitävät halua matkustaa uudelleen samaan kohteeseen, Sthapit sanoo.
YTM Erose Sthapitin markkinoinnin alaan kuuluva väitöstutkimus ”Examining the Antecedents of Spillover within the Context of Tourism: Activities, Memorable Tourism Experiences, Culinary-Gastronomic Experiences and Souvenir Perspective” tarkastetaan keskiviikkona 12.9.2018 klo 12 Vaasan yliopiston Nissi-auditoriossa (K218, Tritonia).
Lähde: ePressi